Friday, November 8, 2019

Maria Sine#351;ti - prototipul personajului feminin icirc;n opera lui Camil Petrescu

Maria Sine#351;ti - prototipul personajului feminin icirc;n opera lui Camil Petrescu Piesa "Jocul Ielelor" are ca punct de plecare reacÂ…Â £iile suflete…Ÿti ale autorului care in mai 1916 asista la o b„ÂÆ'taie de flori la Sosea, in timp ce ziarele aruncate printre flori vorbesc despre Verdun.Drama a absolutului, scriitura ilustreaz„ÂÆ' in fond principiul camilpetrescian: "totul sau nimic" si axioma aceluia…Ÿi autor "cÂÆ' ¢ta luciditate atÂÆ' ¢ta drama". Gelu Ruscanu, protagonistul discursului dramatic, caut„ÂÆ' cu fervoare un sprijin in mi…Ÿcarea muncitoreasca pentru a rezolva unele probleme de ordin social in spiritul drept„ÂÆ'Â…Â £ii absolute intrÂÆ' ¢nd in contradicÂ…Â £ie cu normele si legile ce guverneaz„ÂÆ' societatea. F„ÂÆ'r„ÂÆ' s„ÂÆ' ÂÆ' ®nÂ…Â £eleag„ÂÆ' inutilitatea Â…Â £elului urm„ÂÆ'rit, incapabil sa fac„ÂÆ' vreo concesie, eroul sfÂÆ' ¢r…Ÿe…Ÿte sinucigÂÆ' ¢ndu-se. A…Ÿadar ca in majoritatea operelor sale dramatice si epice, obsedat de condiÂ…Â £ia intelectualului vremii, apelÂÆ' ¢nd constant la propria experienÂ…Â £a, Camil Petrescu procedeaz„ÂÆ' conform principiului enunÂ…Â £at de Henrik Ibsen, conform c„ÂÆ'ruia: "creaÂ…Â £ia mea este rezultatul st„ÂÆ'rii mele de spirit si al zilelor mele morale" si aidoma acestuia, Camil Petrescu si eroii pieselor sale sunt dominaÂ…Â £i de setea de absolut, de adev„ÂÆ'r si echitate, de justiÂ…Â £ie si dragoste.Silhoutte of Marichen Ibsen (1799-1869) as a young...Prieten cu Maria Sinesti, soÂ…Â £ia ministrului de justiÂ…Â £ie, Gelu Ruscanu afla dintr-o scrisoare a acesteia c„ÂÆ'tre el ca Saru Sinesti a omorÂÆ' ¢t o b„ÂÆ'trÂÆ' ¢na penru a intra mai repede in posesia averii sale. Decis sa publice scrisoarea indiferent de consecinÂ…Â £e (publicarea scrisorii ar compromite-o pe Maria), Ruscanu, intre timp, afla ca tat„ÂÆ'l sau, Grigore Ruscanu nu a murit, dup„ÂÆ' cum …Ÿtia el, in u rma unui accident, ci se sinucisese pentru o actriÂ…Â £a oarecare, fapt cunoscut de Saru Sinesti. ÂÆ'ÂŽncep tranzacÂ…Â £iile: in schimbul t„ÂÆ'cerii Sinesti ii propune eliberarea din ÂÆ' ®nchisoare a muncitorului Petre Boruga (grav bolnav); Praida ii cere sa accepte propunerea , dar acceptarea ar ÂÆ' ®nsemna abandonarea principiilor morale, chiar daca ea ar fii in sprijinul mi…Ÿc„ÂÆ'rii socialiste si ministrul ar continua sa funcÂ…Â £ioneze in pofida crimei odioase s„ÂÆ'vÂÆ' ¢r…Ÿite.Se na…Ÿte dilema: daca accepta tranzacÂ…Â £ia propusa devine complice "viata nu merita tr„ÂÆ'it„ÂÆ' cu un astfel de preÂ…Â £", daca ÂÆ' ®ncearc„ÂÆ' sa schimbe ceva, compromiterea ministrului, s-ar putea ca totul sa r„ÂÆ'mÂÆ' ¢n„ÂÆ' cum a fost , imorala sa fie neclintita, injustiÂ…Â £ia sa se perpetueze.In consecinÂ…Â £Ã‚„ÂÆ', intrat in mreaja nedumeririlor si a ÂÆ' ®ntreb„ÂÆ'rilor f„à ‚Æ'r„ÂÆ' r„ÂÆ'spuns, inapt sa g„ÂÆ'seasc„ÂÆ' o rezolvare, sa fac„ÂÆ' o concesie, sfÂÆ' ¢r…Ÿe…Ÿte iremediabil prin moarte: "Lumea asta din care iÂ…Â £i tragi hrana este atÂÆ' ¢t de abjecta ÂÆ' ®ncÂÆ' ¢t nu te accepta si nu te tolereaz„ÂÆ' decÂÆ' ¢t cu preÂ…Â £ul complicit„ÂÆ'Â…Â £ii?"Argumentul Mariei: "Nimic nu se ÂÆ' ®ntÂÆ' ¢mpla in lumea asta cum vrem noi... nimic nu are culorile pe care credem noi ca le are". Dar dÂÆ' ¢nd in vileag tainele ce le deÂ…Â £ine, Gelu Ruscanu ar lovi in primul rÂÆ' ¢nd in Maria, care ar deveni prada opiniei publice si ar lovi exact pe aceea pe care o iubise.Ceea ce-i spune Penciulescu l-ar putea dumiri: "ToÂ…Â £i sunt pe rÂÆ' ¢nd victime si calai. ToÂ…Â £i sunt legaÂ…Â £i intre ei, toÂ…Â £i sunt daca nu frate, veri, ori au stat pe aceea…Ÿi strada, sau au ÂÆ' ®nv„ÂÆ'Â…Â £at la aceea…Ÿi scoal„ÂÆ'..."In fata unei at are situaÂ…Â £ii, Gelu se ÂÆ' ®ntreab„ÂÆ' pe buna dreptate "Adic„ÂÆ' sa acoperim f„ÂÆ'r„ÂÆ'delegile trecute cu una noua?" . F„ÂÆ'r„ÂÆ' sa-si poat„ÂÆ' r„ÂÆ'spunde nici lui, nici celorlalÂ…Â £i , ÂÆ' ®ncepe sa se chinuie, sa se fr„ÂÆ'mÂÆ' ¢nte in disperare. El nu poate accepta ideea ca adev„ÂÆ'rul nu se ÂÆ' ®nf„ÂÆ'Â…Â £i…Ÿeaz„ÂÆ' niciodat„ÂÆ' pe de-a-ntregul , alb sau negru, nici complet pur, nici complet corupt. In consecinÂ…Â £a el spune : "Totul in lume este coruptibil... nimic nu e ÂÆ' ®ntreg si frumos... si nici nu poate deveni... toate se ÂÆ' ®mplinesc numai pana la o palma de p„ÂÆ'mÂÆ' ¢nt."Gelu Ruscanu militeaz„ÂÆ' pentru dreptate si justiÂ…Â £ie absoluta. El contesta lipsa de obiectivitate a legilor ce guverneaz„ÂÆ' in societate si o guverneaz„ÂÆ' pe aceasta.De…Ÿi drama este una individual„ÂÆ', a intelectualului tulburat de constrÃ‚Æ ' ¢ngerile morale ale societ„ÂÆ'Â…Â £ii, ea se extinde treptat …Ÿi asupra celorlalte personaje, apropiate acestuia.ÂÆ'ÂŽn contextul acÂ…Â £iunii dramei, apariÂ…Â £ia Mariei Sine…Ÿti, iubita de alt„ÂÆ'dat„ÂÆ', nu schimb„ÂÆ' cu nimic traiectoria personajului principal, de…Ÿi aceasta este femeia pe care o iubise cu patim„ÂÆ'. Ea este acum o necunoscut„ÂÆ', o str„ÂÆ'in„ÂÆ' cu care nu mai poate rezona afectiv …Ÿi moral. ÂÆ'ÂŽntÂÆ' ¢lnirea celor doi se produce prea tÂÆ' ¢rziu ca s„ÂÆ' mai aib„ÂÆ' un efect revigorant. Maria este …Ÿi ea o halucinat„ÂÆ', o exaltat„ÂÆ' care ÂÆ' ®Ã‚…Ÿi tr„ÂÆ'ie…Ÿte prezentul deprimant cu gÂÆ' ¢ndul la trecut, pentru ea, unul dintre cele mai importante lucruri fiind acum dac„ÂÆ' Gelu a iubit-o cu adev„ÂÆ'rat.Maria Sine…Ÿti se ÂÆ' ®ncadreaz„ÂÆ' prototipului personajului feminin camilpetrescian. C aracterizarea ei pe parcursul piesei este realizat„ÂÆ' prin apelul la modalit„ÂÆ'Â…Â £i de caracterizare diverse. ÂÆ'ÂŽn primul rÂÆ' ¢nd, prin caracterizarea direct„ÂÆ', realizat„ÂÆ' de autor prin intermediul didascaliilor, personajul apare ca fiind o fiinÂ…Â £Ã‚„ÂÆ' "de o frumuseÂ…Â £e tulbur„ÂÆ'toare, mistuit„ÂÆ' de secrete grele", "hiperemotiv„ÂÆ', cu o imaginaÂ…Â £ie dezordonat„ÂÆ'", "prada tuturor obsesiilor, cu dorinÂ…Â £e neÂÆ' ®mp„ÂÆ'cate, deviate." Prin procedeul caracteriz„ÂÆ'rii indirecte, din acÂ…Â £iuni …Ÿi atitudini exprimate sau sugerate de personaj, Maria se dovede…Ÿte a fi frivol„ÂÆ', nestatornic„ÂÆ', (la fel ca …Ÿi Ela Gheorghidiu ) …Ÿi nu poate ÂÆ' ®nÂ…Â £elege zbuciumul interior al b„ÂÆ'rbatului iubit. Slab„ÂÆ' …Ÿi puternic„ÂÆ' ÂÆ' ®n acela…Ÿi timp, fatal„ÂÆ', misterioas„ÂÆ', imprevizibil„ ÂÆ', ea se autocaracterizeaz„ÂÆ' pornind de la motivul dublului, motiv pe baza c„ÂÆ'ruia este construit„ÂÆ' ÂÆ' ®n fapt, ÂÆ' ®ntreaga pies„ÂÆ': "GÂÆ' ¢ndesc uneori c„ÂÆ' sunt ÂÆ' ®n mine dou„ÂÆ' fiinÂ…Â £e: una josnic„ÂÆ', m„ÂÆ'rginit„ÂÆ' …Ÿi la…Ÿ„ÂÆ', care a primit s„ÂÆ' i se dea de b„ÂÆ'rbat un om pe care nu-l iubea [...] …Ÿi alta care sufer„ÂÆ', care plÂÆ' ¢nge...care sÂÆ' ¢ngereaz„ÂÆ' pentru toate josniciile celelalte."Toate celelalte personaje ale dramei contribuie la evoluÂ…Â £ia personajului principal, sugerÂÆ' ¢ndu-i acestuia o serie de antinomii ale gÂÆ' ¢ndirii.Maria Sine…Ÿti se afl„ÂÆ', la nivel simbolic, ÂÆ' ®ntr-un raport complex cu personajul principal. Acesta din urm„ÂÆ' este pus s„ÂÆ' aleag„ÂÆ' ÂÆ' ®ntre a crede sau nu ÂÆ' ®n dragostea Mariei, care, surprins„ÂÆ' odinioar„ÂÆ' de acesta rÂÆ' ¢zÂÆ'à ‚ ¢nd complice cu un str„ÂÆ'in ÂÆ' ®n biblioteca unchiului s„ÂÆ'u …Ÿi p„ÂÆ'r„ÂÆ'sit„ÂÆ' de el f„ÂÆ'r„ÂÆ' nici o explicaÂ…Â £ie, …Ÿi-a luat revan…Ÿa cea mai stupid„ÂÆ' …Ÿi la ÂÆ' ®ndemÂÆ' ¢n„ÂÆ', ÂÆ' ®n…ŸelÂÆ' ¢ndu-l pe Gelu. Tehnica dramaturgului este aici de pune mereu sub semnul ÂÆ' ®ndoielii sinceritatea femeii. Gelu ÂÆ' ®nsu…Ÿi nu este sigur de valoarea juridic probat„ÂÆ' a unei scrisori de dragoste concepute de o femeie cu sufletul ÂÆ' ®ncrÂÆ' ¢ncenat de ur„ÂÆ' ÂÆ' ®mpotriva soÂ…Â £ului, care a decepÂ…Â £ionat-o …Ÿi pe care l-a ÂÆ' ®n…Ÿelat. ÂÆ'ÂŽntrebat ÂÆ' ®n ce m„ÂÆ'sur„ÂÆ' Maria l-a iubit cu adev„ÂÆ'rat, Gelu r„ÂÆ'spunde: "Cred c„ÂÆ' mai degrab„ÂÆ' l-a urÂÆ' ¢t pe el".De fapt, valoarea simbolic„ÂÆ' a personajului Maria Sine…Ÿti se rezum„ÂÆ' ÂÆ' ®n pies„ÂÆ', pe lÂÆ' ¢ng„ÂÆ' ipostaziere a feminit„ÂÆ'Â…Â £ii, la conturarea iubirii ca act existenÂ…Â £ial definitiv : "O iubire adev„ÂÆ'rat„ÂÆ' ÂÆ' ®nseamn„ÂÆ' c„ÂÆ' nu poÂ…Â £i gÂÆ' ¢ndi contrariul ei...O iubire, care nu este etern„ÂÆ', nu este nimic...".Dramei intelectuale a lui Gelu Ruscanu i se adaug„ÂÆ' a…Ÿadar, prin intermediul prezenÂ…Â £ei ÂÆ' ®n pies„ÂÆ' a Mariei Sine…Ÿti, o dram„ÂÆ' afectiv„ÂÆ', datorat„ÂÆ' imposibilit„ÂÆ'Â…Â £ii de a accepta sau respinge vinov„ÂÆ'Â…Â £ia unei femei pe care, iubind-o, el ÂÆ' ®nsu…Ÿi a ÂÆ' ®mpins-o spre minciun„ÂÆ' …Ÿi adulter, dar ale c„ÂÆ'rei erori reale sau numai b„ÂÆ'nuite, b„ÂÆ'rbatul nu le poate tolera, nici uita. Ea reprezint„ÂÆ' erosul dramatic …Ÿi dramatizat, este unul dintre personajele cu ajutorul c„ÂÆ'ruia Gelu "a v„ÂÆ'zut idei" …Ÿi a avut revelaÂ…Â £iile devastatoare ale inadaptabilit„ÂÆ'Â…Â £ii. Rolul ei este a…Ÿadar nu atÂÆ' ¢t al unui personaj tulburat ÂÆ' ®n aceea…Ÿi m„ÂÆ'sur„ÂÆ' ca …Ÿi intelectualul Gelu Ruscanu, cÂÆ' ¢t mai ales unul de convergenÂ…Â £Ã‚„ÂÆ' cu destinul acestuia. InfluenÂ…Â £a Mariei asupra dramei lui Gelu nu este una asumat„ÂÆ', ci una dobÂÆ' ¢ndit„ÂÆ' prin intermediul spiritul analitic al personajului principal.Structura de profunzime a personajelor din Jocul ielelor, a…Ÿadar …Ÿi a Mariei Sine…Ÿti, se va reg„ÂÆ'si, ÂÆ' ®n contexte diferite …Ÿi la alte personaje din opera scriitorului (Alta Gralla , Ela Gheorghidiu, etc. ).Din punct de vedere al tehnicii teatrale, piesa lui Camil Petrescu ridic„ÂÆ' reale dificult„ÂÆ'Â…Â £i de reprezentare scenic„ÂÆ', deoarece "dramaturgul ÂÆ' ®ncerc„ÂÆ' s„ÂÆ' exprime ÂÆ' ®n planul concret al spaÂ…Â £iului scenei mutaÂ…Â £ iile de ordin l„ÂÆ'untric ale unei con…ŸtiinÂ…Â £e, deci o lume ideal„ÂÆ', abstract„ÂÆ'."Autorul ÂÆ' ®nsu…Ÿi vorbe…Ÿte despre complexitatea spectacolului dramatic, ca …Ÿi de dificultatea reprezentare a unor personaje (la fel cum sunt …Ÿi Gelu Ruscanu …Ÿi Maria Sine…Ÿti), ÂÆ' ®n teza de doctorat publicat„ÂÆ' ÂÆ' ®n 1937, Modalitatea estetic„ÂÆ' a teatrului.Bibliografie:Opere:1. Petrescu, Camil, Jocul ielelor, Ed. Minerva, Bucure…Ÿti, 19762. Petrescu, Camil, Act veneÂ…Â £ian, Ed. Minerva, Bucure…Ÿti, 19833. Petrescu , Camil, Ultima noapte de dragoste, ÂÆ' ®ntÂÆ' ¢ia noapte de r„ÂÆ'zboi, Ed. Gramar, Bucure…Ÿti, 19984. Petrescu, Camil, Modalitatea estetic„ÂÆ' a teatrului, Ed. Enciclopedic„ÂÆ', Bucure…Ÿti, 1971Critic„ÂÆ':1. Ghidirmic, Ovidiu, Camil Petrescu sau patosul lucidit„ÂÆ'Â…Â £ii, Ed. Scrisul romÂÆ' ¢nesc, Craiova, 19752. Pal eologu, Al., Spiritul …Ÿi opera, Ed, Eminescu, Bucure…Ÿti 19703. Zaharia Filipa…Ÿ, Elena, Retoric„ÂÆ' …Ÿi semnificaÂ…Â £ie, Ed. Paideia, bucure…Ÿti, 1993

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.